Středoškoláci se vydávají na cestu fiktivním městem v inscenaci Na Mizině
Středoškoláci se v inscenaci Na Mizině vydali na cestu fiktivním městem v krizi inspirovaným Plzní.
Čtyřletý projekt Plzeňská verze imerze připravil v pořadí druhou premiérovou inscenaci, tentokrát určenou studentskému publiku. Novinka Na Mizině se pohybuje na pomezí divadla, výstavy a gamebooku. Děj se odehrává v alternativní blízké budoucnosti, ale zároveň je inspirován skutečnými událostmi, které zasáhly Plzeň na konci první světové války.
Projekt se zaměřuje na téma dětství v dobách globální krize. Spolupracovali jsme na něm s pražským uměleckým souborem Tygr v tísni a zapojilo se do něj zapojilo i studentstvo Gymnázia Františka Křižíka a Střední uměleckoprůmyslové školy Zámeček. Série dopoledních představení pro školy se odehrává v prostoru Papírny Plzeň od 19. května, premiéra pro veřejnost byla 23. května a další reprízy se plánují na podzim 2025.

Divadelní zážitek i důležitý vzdělávací nástroj
„Inscenace Na Mizině není jen divadelním zážitkem, ale také důležitým nástrojem, jak veřejnosti a zejména studentům přiblížit hodnotu odpovědnosti i lidské důstojnosti v časech krize. Tím, že vychází ze skutečných a bolestných událostí plzeňské historie, otevírá prostor pro hlubší porozumění naší minulosti i současnosti. Mladí lidé zažijí historii na vlastní kůži, byť prostřednictvím divadelní fikce, což je pro ně mnohem silnější než jakákoliv kapitola z učebnice. Přesně takové projekty potřebujeme, pokud chceme vychovávat aktivní a vnímavé občany,“ řekla Mgr. Eliška Bartáková, radní města Plzně pro oblast kultury a památkové péče.
Inspirace skutečnými událostmi
Výchozí inspirací se staly dvě lokální události. Jednou je příběh vůbec první civilní oběti války, devatenáctileté Marie Schwartzové, která zemřela roku 1917, střelena zbloudilou střelou během velkého rabování v centru Plzně. Druhou událostí byl neplánovaný střet vojenských složek a civilistů na Koterovské třídě v červnu roku 1918, kdy po dvoutýdenním hladovění před pekařstvím zaparkoval závoz s moukou. Kolem auta se začal srocovat dav čítající asi tři sta lidí, většinou žen a dětí, a shodou několika nešťastných okolností došlo ke střelbě, bezprostřednímu zabití šesti chlapců a k vážným zraněním dalších osob.

Cílem hráče/diváka je zjistit, proč se někteří z jeho fiktivních spolužáků ráno neukázali ve škole. Každý si zvolí svoji cestu městem budoucnosti, které se na hodinu stane jeho domovem. Navštíví například nemocnici, opuštěný kostel, policejní stanici, byt velitele zásahu, squat nebo hřbitov. Desítky instalací oživí audiovizuální prvky i herecké akce.
„Diváci dostanou možnost vyzkoušet si v bezpečném prostředí život v hraniční situaci, realitu nouzového stavu a sociální krize,“ řekla předsedkyně spolku PaNaMo Martina Dobiášová.
Celý příběh se rozplete až na samotném konci
Na závěr se všichni hráči setkají a zapojí se do rozplétání příběhu pomocí získaných indicií. „Diváci se v rámci hry setkají s množstvím informací, které je třeba nejprve nalézt a analyzovat, a následně se rozhodovat o dalším postupu mezi místy z alternativní budoucnosti Plzně. Teprve pečlivým kritickým čtením vlastního zkoumání tohoto světa se celý příběh složí do komplexního zážitku,“ uvedl spolurežisér projektu Ivo Kristián Kubák.
Tvorby koncepce, dramaturgie a režie projektu se ujalo kompletní umělecké vedení Tygra v tísni, Zuzana Burianová, Ivo Kristián Kubák a Marie Nováková, hudební a zvukovou strukturu projektu má na starosti Petr Šmíd, autorkou výpravy je Aneta Kučeříková. Na výtvarné složce se také podílely studentky Střední uměleckoprůmyslové školy Zámeček, na tvorbě scénáře spolupracovali studenti Gymnázia Františka Křižíka. V inscenaci účinkují David Beneš, Sára El Maghrabi a Stephanie Van Vleet.

